woensdag 18 september 2013

Allez Simon, dat zijn toch maar kreeften.

Ik deelde deze PETA video eerder op facebook (het woord facebook alleen al geeft me tegenwoordig een vervelend gevoel) - maar aangezien het daar niks staat te doen en ik echt boos word van dit soort beelden (en vooral van de onverschilligheid van de meeste mensen) post ik het hier, waar het niet verloren gaat in de overload aan bullshit en binnen-de-lijntjes denken. De closed-cycle-society waarin we leven wordt op de spits gedreven door de sociale media, waardoor échte verandering teweeg brengen niet makkelijker maar moeilijker wordt - en ik geloof niet (zoals sommigen dat - naïef - wel doen) in het heil dat de sociale media ons op dat vlak zal brengen. Ik geloof wel dat technologie en internet ons een stap vooruit kunnen helpen. Als ik zie hoe nieuws uit Turkije en Syrië, gefilmd met smartphones en opgeladen op Youtube, aan heel de wereld getoond worden, zonder dat overheden of grote bedrijven daar enige controle over hebben, dan geeft me dat wel enige hoop. Maar de omkanteling gaat er niet komen via de sociale media, niet door facebook-groepjes aan te maken, en nog meer koepels uit de grond te stampen. 

Volgens de onderburgemeester van Gent is dit 'een rebelse stad'. Ik moest (intern) even kotsen toen Vandana Shiva dit gisteren tijdens de inleiding van haar relaas vertelde (een lezing over de toekomst van voedsel, over ggo's en hoe grote bedrijven de wereld naar de kloten aan het helpen zijn).
Rebels? Ik vind dat Gentenaars veel stront in hun ogen hebben en bovendien veel 'kak aan hun gat'. Voor wie die laatste zegswijze niet kent, ik vind dat dé Gentenaars zich graag rebels voordoen, maar eigenlijk braaf willen meedraaien in het systeempje zoals het hen aangereikt wordt - akkoord, mét bakfiets en Oxfam fruitsapje, een beetje multi-culti, nooit negatief doen, aangesloten bij een voedselteam* en éénmaal per week vegi eten. Ideologie is ver te zoeken. Zolang ze kunnen netwerken en vriendjes maken door een beetje speciaal te doen, spelen ze enthousiast mee. Als het aankomt op echte veranderingen, gaan ze volgens mij niet de voortrekkers zijn. 

Om verder te gaan over het filmpje...

Overgeven is - zoals steeds als PETA iets post- toegestaan terwijl deze kreeften en krabben levend verscheurd en leeggeborsteld (ja, leeggeborsteld) worden.

En voor je denkt 'Het is niet omdat ze bewegen dat ze nog leven' - stel je dan eens voor dat je kat, hond, goudvis, kind, ... dit ondergaat en of je dan dezelfde reflexmatige gedachte zou hebben.

Veganisten (en vegetariërs) worden vaak egoïsme verweten, als we gedwongen zijn te eten samen met alleseters, omdat we ons niet 'eens voor één keertje' kunnen aanpassen (oh wat zijn we toch lastigaards). Terwijl het niet-eten van dieren de enige duurzame oplossing is. Er is niets mis met het geven om dieren, al zijn het mààr krabben of mosselen, al is het mààr een koe of kip, al is het mààr een wasbeer die levend gevild wordt, ... 

Er is geen enkele uitvlucht die het opkweken en vermoorden van dieren rechtvaardigt. Het getuigt enkel van lafheid en egoïsme, gebrek aan verbeelding en verantwoordelijkheid.



* zo ontmoette ik iemand die aangesloten was bij een voedselteam, maar zich niet kon inbeelden dat je 2 dagen op rij sla zou eten - dat soort speciaaldoenderij zie je hier in Gent (en hoogstwaarschijnlijk elders) constant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten